fredag 3 december 2010

jaha, hej igen

Lukter i Oakland:

Frityr
Marijuana
Rökelse från rökelseförsäljaren vid tunnelbanan
Donuts
Brända löv
Avgaser
Bränt gummi


Det allra vanligaste samtalsämnet på illustrationslektionerna är (förutom mat) Disneyfilmer och Pixar. Jämt. Inte en tillstymmelse till kritik, utan alla verkar älska tecknad film och har sett allt. Nu har vi även gjort studiebesök på en Pixarutställning.
Jag sa till en klasskompis att jag bara hade sett Hitta Nemo.
Hennes reaktion: OHMYGOD I CAN'T BELIEVE THAT YOU HAVEN'T SEEN MORE. YOU SHOULD!!! THEY ARE SOOOO GOOOOD.
Just nu kretsar samtalen mycket kring den nya filmen Tangled (baserad på historien om Rapunzel) och hur fantastiskt man animerat håret på den kvinnliga huvudkaraktären. Antar att Tangled kommer till Sverige såsmåningom.
Jag kan uppskatta Disneyfilmer av nostalgiskäl men för många i klassen verkar det vara den största inspirationskällan. Många av mina klasskompisar gör också illustrationer i en stil som är nästan rakt av kopierad från Disney.
JAG FÖRSTÅR INTE.

Min lärare förstod att jag inte var så inne på tecknad Disneyfilm och har lånat ut 2 tecknade filmer till mig; The Incredibles och Trion från Belleville. Trion från Belleville tror jag att jag skulle tycka om iofs. The Incredibles kollade jag och Emelie på igår. Först blev jag uttråkad av att det var så fult, sen sögs jag in i huvudkaraktärernas dåliga äktenskap och blev lite engagerad. Men könsrollerna är så extremt stenåldersstereotypa och jag undrar varför man måste mata barn med det i film efter film. Jag kanske bara är bitter för att det ser ut så i verkligheten också ofta.

Screentrycksklassen är en fristad i jämförelse. Mer blandade åldrar och ingen har nämnt Disney en enda gång.
Jag har 2 skolveckor kvar nu.

ps. Pixar studios ligger i Oakland.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar