tisdag 14 december 2010

tisdag 14 dec

Jag tänker på detta när jag tänker på SF och Oakland:

Uteliggare med överbelastade kundvagnar. De ser ut som karaktärer ur nån postapokalyptisk film, som samlar skrotdelar till en farkost som ska ta dem från jorden. De flesta har säckar med burkar hängandes på sidorna men i själva vagnarna ligger ofta rätt otippade saker. Och jag har sett folk som cyklar med kundvagnen bakom sig i ett snöre. Och kläderna, alla ser likadana ut, och är väldigt lika de unga anarkohipsterserna som sitter på caféer med mac book pros.

Jag tänker på att många ber om ursäkt på ett krystat överdrivet sätt. och utan anledning. Ett utdraget "I'm sorry" med hundögon om jag t.ex går förbi nån med en meters avstånd i en inte alls trång korridor av hyllor i mataffären. Eller om nån råkar snudda vid min jacka på tunnelbanan. väntar bara på att de ska ta upp alcogelen och börja gnida frenetiskt på det ställe på deras kropp som kom åt mig.
man kan köpa alcogel från dunkstorlek till miniflaska som sitter fast på en nyckelring.

Tänker på mina klasskompisars diskussioner om mat. idag berätttade de olika historier om "all you can eat"-ställen. På ett ställe fick man en kula glass gratis varje dag i ett år om man åt en skål glass motsvarande ett handfats storlek.

Tänker på roligaste svengelskan jag åstadkommit: sagt guilty när jag menat giltig på svenska. "is this guilty?" , ingen fattar.

Och att folk är frikostiga med komplimanger. Det ärjättefint. Det kanske är ytligt, men vadå, en blir ju glad. "I love to watch you draw" och "You seem to move so effortlessly" och "you have the clearest eyes" är tre av de senaste jag fått. av folk jag inte känner så bra eller inte alls.

Jag har börjat hänga mer med May och Monkey, fåglarna jag bor med. de är så skrikiga men blir lugna och gulliga så fort man tar ut dem ur buren. kärleks- och uppmärksamhetstörstande. idag när jag satt i sängen med datorn var de under täcket och bökade , det var mysigt. jag kommer sakna dem.

slut för idag


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar