fredag 20 augusti 2010

jelp


Ok nu har jag landat lite känner jag.
Fick lite tips av A idag.Berättade ju att när jag cyklade genom ett område
här i närheten igår så var det några killar i 11-årsåldern typ som började skrika och kasta
glas efter mig. Jag berättade detta för A, som sa att, ja, 11-åringar här har pistoler och
det är verkligen inte värt att säga nåt och man ska absolut inte stanna. Och jag är tydligen
extra utsatt eftersom jag är kvinna och vit.
Tror aldrig jag varit så medveten om min hudfärg som nu.
Hans vän hade cyklat genom sitt bostadsområde mitt på dan, blivit stoppad
av tre småkillar, och blivit rånad. Okej.
Från och med nu ska jag INTE cruisa runt på min cykel på måfå i typ West oakland.

Det är konstigt att en del pratar om vissa områden i Stockholm som "ghetton".
Även i de områdena är jag aldrig rädd och jag skulle kunna cykla där vilken tid som helst på dygnet. Jag sa det till A, som skrattade till och sa att det här området är förmodligen värre än det värsta "ghettot" i Sverige och det här är ändå ett "bra" område.
Och West oakland är ändå ingenting mot East Oakland.
Inte så sugen på att åka dit.

Skolan ligger åt motsatt håll så jag kommer ändå röra mig mest däråt (medelklass-berkeley)
och när jag ska till SF så är det nära till tunnelbanan från huset där jag bor, det är asbra.
Jag är inte så jättepeppad på att gå ut och gå på klubbar o sånt förräns jag får sällskap.
Nu har A rest iväg för att campa i Nevada. Jag ska ta hand om May och Monkey (papegojorna) under tiden. Och äta kokosnötter.

hej


2 kommentarer:

  1. Att snacka m ghetton i Sverige är bara löjligt och känns som nåt som folk med dålig omvärldskoll sysslar med. Läste en bok i skolan om East Harlem i NY, där Är elvaåringar sysselsatta med att agera lookouts åt langare istället för att gå i skolan.

    Kram

    SvaraRadera
  2. NÄJ akta dig! min vän cleo blev också pistolrånad av kids i oakland mitt på ljusa dan. dom snodde hennes rosa cruiser och hon sprang för livet! inte för o skrämmas eller så...

    SvaraRadera