torsdag 16 september 2010

Priviligierad svensk

Screenläraren är cool. Hans logik liknar min. T.ex att han lär ut att screenramen kan stödjas mot en tejprulle mellan trycken. Emulsionen är gemensam och i en stor hink. Man lägger på emulsionen vågrätt med en gummiskrapa. (enklare och mindre spill)
Högtryckssprutan låter nästan ingenting. Verkstaden är ingrodd/nerklottrad men det är ordning. Och det finns en brödrost. Vi efterbelyser i solen utomhus för det här är Kalifornien.

Alla utom jag måste betala en materialkostnad på nästan 300 dollar.
Jag har dubbelkollat, alla säger att Konstfack betalar allt för mig.
Jag tänker inte kolla en tredje gång.

Vad får man för det? En STOR screenram, alltså man FÅR den, det är inget lån. Den är så stor att den räcker upp till min midja. Och så får man en rakel, en uppsättning screenfärger (7 st STORA burkar färg) och två passningsmojänger. Fattar inte att det inte används på Konstfack, istället för att mecka med en jobbig ofta odiskad plastfilm för att passa in färgerna.

Papper, inget problem, går bara till nån återvinningsbutik som säljer stora buntar i alla möjliga olika färger för inga pengar alls. I One dollar-store affärerna säljs stora (typ 70 x 50 eller mer) neonfärgade ark för 7 kr styck.

Nu jävlar!!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar